Compensatie voor medisch afval

Heeft u vanwege een medische conditie veel medisch afval? Medisch afval kunt u helaas niet scheiden en meestal niet vermijden. In deze situatie heeft u mogelijk meer restafval en komt u in aanmerking voor een financiële compensatie (vergoeding).

Veelgestelde vragen

Medisch afval is afval als gevolg van een chronische ziekte of medische behandeling, zoals:

  • in de gemeente Drechterland staat ingeschreven
  • niet in een instelling woont
  • om medische redenen onvermijdelijk medisch afval heeft

Medisch afval is afval als gevolg van een chronische ziekte of medische behandeling, zoals:

  • incontinentiematerialen
  • materialen voor nierdialyse
  • stomamateriaal
  • plastic medisch afval zoals infuuszakken, hulpmiddelen van sondevoeding en CAPD-afval

Let op: medicijnen en materialen afkomstig uit het medicijnkastje, zoals (resten) hoestdrank, pillenstrips, injectienaalden zijn géén medisch afval. Dit is klein chemisch afval en kan gratis worden ingeleverd bij de apotheek of op het afvalbrengstation.

 

Na toekenning van een aanvraag heeft u recht op een compensatie van maximaal €78,24 per kalenderjaar. Dit bedrag is gebaseerd op:

  • 10 ledigingen van de 140-liter restafvalcontainer of
  • 6 ledigingen van de 240-liter restafvalcontainer of
  • 24 aanbiedingen op de ondergrondse restafvalcontainer

Bij aanvraag voor een deel van een kalenderjaar, vindt er een verrekening naar het betreffend aantal maanden plaats.

De compensatie ontvangt u voor het jaar waarin de aanvraag wordt gedaan. Dit wordt in mindering gebracht op het variabele deel van de afvalstoffenheffing op uw eerstvolgende belastingaanslag.

Ja, uw aanvraag is één kalenderjaar geldig. Jaarlijks moet u vóór 1 november een aanvraag indienen. Als uw situatie verandert, vragen wij u dit zo snel mogelijk door te geven.

U wordt bij de aanvraag gevraagd om een bewijs van de aanschaf van het medisch materiaal, zoals een factuur met daarop een datum en uw naam. Als u dat niet heeft, kunt u ook een foto van de medicijnen met de adressticker met daarop uw naam maken. Vermeld daarbij duidelijk om wat voor soort medisch afval het gaat. Het bewijsstuk moet relevant zijn voor de periode waarop de aanvraag betrekking heeft en mag op het moment van indienen niet ouder zijn dan drie maanden. Dit zorgt ervoor dat de ingediende informatie zowel actueel als betrouwbaar is.

Bijvoorbeeld:

U voldoet aan de voorwaarden en heeft medisch afval gedurende de periode januari tot en met december 2025. U doet in mei 2025 een aanvraag voor compensatie en levert daarbij een bewijsstuk van medicatie dat niet ouder is dan 3 maanden aan. Binnen acht weken ontvangt u een bericht of uw aanvraag wordt toegekend. Indien uw aanvraag wordt toegekend, wordt op de belastingaanslag in 2026 een bedrag van €78,24 in mindering gebracht. In 2026 moet u opnieuw een aanvraag doen.

Als u nog vragen heeft kunt u het beste telefonisch contact opnemen met de gemeente via 14 0228.