Privacy

Wist u dat de gemeente uw gegevens verwerkt wanneer u woonachtig bent in de gemeente of gebruik maakt van de diensten van de gemeente? We leggen graag uit wat dat betekent en waarom we dit doen in deze privacyverklaring.

Gegevensverwerking betekent dat we bepaalde informatie over u verzamelen, vastleggen en gebruiken, maar ook het verwijderen van de informatie valt hieronder. Dit kunnen gegevens zijn zoals bijvoorbeeld uw naam, geboortedatum, adres, telefoonnummer, e-mailadres en uw Burgerservicenummer (BSN). Deze informatie wordt beschouwd als persoonsgegevens, omdat ze iets over u vertellen en u kunnen identificeren.

Voor aanvragen en ondersteuning op het gebied van werk, inkomen, jeugdhulp, zorg of veiligheid gebruikt de gemeente bijzondere en gevoelige persoonsgegevens, zoals uw financiële, medische of strafrechtelijke gegevens. Deze gegevens krijgen door de wet extra bescherming.

De gemeente voert taken uit die direct van belang zijn voor haar inwoners en bezoekers. Het is belangrijk om te weten dat we alleen uw gegevens verwerken:

  •  als dit moet volgens de wet;
  •  als dit nodig is voor de uitvoering van een overeenkomst (bijvoorbeeld als u een vergunning aanvraagt);
  •  wanneer u hier duidelijk toestemming voor heeft gegeven (bijvoorbeeld bij het aanmelden voor een nieuwsbrief of als u solliciteert bij de gemeente);
  • als er sprake is van een vitaal belang;
  • als er sprake is van een publiekrechtelijke taak.

Strafrechtelijke handhaving

De gemeente verwerkt uw gegevens bij overtredingen voor de strafrechtelijke handhaving in de Openbare Ruimte en van de Leerplichtwet volgens artikel 8 van de Wet politiegegevens (Wpg). Deze gegevens worden 10 jaar bewaard en kunnen worden gedeeld met de politie, het Openbaar Ministerie, de burgemeester, Bureau HALT of de Raad voor de Kinderbescherming.

De uitgangspunten die de gemeente hanteert zijn rechtmatigheid, doelbinding, noodzakelijkheid en minimale gegevensverwerking, gegevens moeten juist en actueel zijn, niet langer bewaren dan noodzakelijk en veilig en integer.

De gemeente neemt passende maatregelen om misbruik, verlies en onbevoegde toegang tegen te gaan. Deze maatregelen zijn genomen volgens de geldende gemeentelijke beveiligingsnormen.

Bewaartermijnen

We hechten veel waarde aan het beschermen van uw gegevens. De gemeente bewaart uw persoonsgegevens dan ook niet langer dan nodig is, in overeenstemming met de Archiefwet en de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG).

Delen met derden

Soms deelt de gemeente ook persoonsgegevens met derden, zolang dit verenigbaar is met het doel waarvoor de gegevens zijn verzameld, uitsluitend als dit nodig is voor de uitvoering van een overeenkomst met u of om te voldoen aan een wettelijke verplichting. Als uw gegevens worden gedeeld, dan wordt u hiervan op de hoogte gebracht door de gemeente.

Met organisaties die in onze opdracht uw gegevens verwerken, sluit de gemeente een verwerkersovereenkomst. De gemeente blijft verantwoordelijk voor de verwerking van uw gegevens, maar zorgt ervoor dat deze derden uw persoonsgegevens op een gelijk niveau beveiligen.

Privacyrechten

De Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) verleent u diverse rechten met betrekking tot uw persoonlijke gegevens. Deze rechten zorgen ervoor dat uw gegevens met respect en zorgvuldigheid worden behandeld, en stellen u in staat om controle te houden over uw eigen informatie.

U kunt deze privacyrechten alleen voor uzelf uitoefenen, of voor iemand waarvan u de wettelijke vertegenwoordiger bent. Dit kan bijvoorbeeld als u ouder, voogd of verzorger bent van een kind onder de 16 jaar, of curator van een cliënt.

Het uitoefenen van uw privacyrechten is gratis. Echter, als u meerdere kopieën van uw gegevens wilt ontvangen of vaker een aanvraag indient, kan de gemeente een vergoeding vragen.

Recht op inzage

U heeft het recht om te weten welke persoonsgegevens de gemeente over u heeft verzameld en waarvoor deze worden gebruikt. U heeft de mogelijkheid om uw rechten uit te oefenen. Hiervoor kunt u een inzageverzoek indienen.

Als u alleen wilt weten welke gegevens van u zijn opgenomen in de BRP kunt u een uittreksel aanvragen op de pagina: Uittreksel Basisregistratie personen (BRP)

Een inzageverzoek kan worden ingediend op de volgende manieren:

  • via het online aanvraagformulier op de pagina Inzage persoonsgegevens aanvragen. Door uw aanvraag via het digitale formulier met DigiD te laten verlopen, hebben wij meteen uw identiteit vastgesteld
  • schriftelijk: dient u uw aanvraag via de post in, dan zullen wij een afspraak met u inplannen op het gemeentehuis waarbij u wordt gevraagd uw identiteitsbewijs te tonen, zodat wij u kunnen identificeren voordat wij uw brief in behandeling kunnen nemen

Als wij alle benodigde gegevens hebben en uw aanvraag aan de wettelijke eisen voldoet, streven wij ernaar uw aanvraag af te handelen binnen een maand nadat we uw identiteit hebben gecontroleerd. Daarna sturen wij u een bericht. Is uw aanvraag niet duidelijk genoeg, dan kunnen we u daarover extra vragen stellen.

Als uw aanvraag complex is of als wij veel aanvragen van u moeten behandelen, kunnen wij de termijn verlengen tot drie maanden nadat we uw identiteit hebben gecontroleerd.

Recht op correctie

Als duidelijk wordt dat uw gegevens niet kloppen, kunt u een verzoek indienen bij de gemeente om dit te corrigeren.

U kunt hiervoor contact opnemen met de Functionaris Gegevensbescherming van de gemeente via e-mail of door te bellen naar het algemene telefoonnummer van de gemeente: 14 0228.

Recht op verwijdering

U heeft het recht om te vragen of de gemeente uw persoonsgegevens kan verwijderen. Voor zover er geen wettelijke bewaring nodig is, zal de gemeente uw gegevens verwijderen.

U kunt hiervoor contact opnemen met de Functionaris Gegevensbescherming van de gemeente via e-mail of door te bellen naar het algemene telefoonnummer van de gemeente: 14 0228.

Recht op bezwaar

U heeft het recht om bezwaar aan te maken tegen de verwerking van uw persoonsgegevens. De gemeente zal hieraan voldoen, tenzij er gerechtvaardigde gronden zijn voor de verwerking.

U kunt hiervoor contact opnemen met de Functionaris Gegevensbescherming van de gemeente via e-mail of door te bellen naar het algemene telefoonnummer van de gemeente: 14 0228.

Recht op dataportabiliteit

U kunt de gemeente vragen uw persoonsgegevens (digitaal) naar u te sturen of door te sturen naar een andere organisatie die uw gegevens nodig heeft.

U kunt hiervoor contact opnemen met de Functionaris Gegevensbescherming van de gemeente via e-mail of door te bellen naar het algemene telefoonnummer van de gemeente: 14 0228.

Verwerkingsregister

Op dit moment is de gemeente bezig met het aanpassen van haar verwerkingsregister. Zodra deze gereed is, zal deze hier worden gedeeld.

Staat het antwoord op uw vraag hier niet tussen, heeft u nog vragen over de bescherming van uw persoonsgegevens of een klacht over hoe er met uw persoonsgegevens wordt omgegaan? U kunt de Functionaris Gegevensbescherming van de gemeente altijd benaderen voor meer informatie.

U kunt hiervoor contact opnemen met de Functionaris Gegevensbescherming van de gemeente via e-mail of door te bellen naar het algemene telefoonnummer van de gemeente: 14 0228.

Komt u er met de Functionaris Gegevensbescherming niet helemaal uit? Dan heeft u de mogelijkheid een klacht in te dienen bij de Autoriteit Persoonsgegevens.

Denkt u dat u een zwakke plek in een van onze (digitale) diensten hebt gevonden (beveiligingslek)? Of kunt u vertrouwelijke informatie, zoals persoonsgegevens zien of benaderen (datalek)? Dan willen we graag deze situatie zo snel mogelijk oplossen.

Daarom vragen we u deze informatie met ons te delen. U kunt een beveiligingsissue of een datalek doorgeven via het online formulier.