Belastingen algemeen

De gemeente heft verschillende soorten belastingen, zoals afvalstoffenheffing, rioolheffing en OZB. De opbrengsten gebruikt de gemeente voor diverse algemene voorzieningen zoals onderwijs, wijkaanpak en de aanleg van speeltuinen en groenstroken.

Het rekeningnummer waar u naar overmaakt is: IBAN: NL35 BNGH 0285 0406 26

Hieronder vindt u antwoord op veel gestelde vragen over gemeentelijke belastingen.

Liever persoonlijk een vraag stellen?

Heeft u vragen? Neem dan telefonisch contact op via 14 0228

Hier vindt u een overzicht van meest voorkomende tarieven voor de belastingen die worden geheven in de gemeente Drechterland.

De verordeningen van de afgelopen 3 jaar zijn te vinden via de website van Rijksoverheid met alle officiële publicaties van Nederland

Bent u het niet eens met uw aanslag en wilt u bezwaar maken? Dat kan op de volgende manier:

Hoe lang duurt het voordat ik een beslissing krijg op mijn bezwaar?

De gemeente heeft tot het einde van het belastingjaar de tijd om uitspraak te doen over uw bezwaar. Hoewel deze periode de maximale termijn is, streven wij ernaar om dit proces zo efficiënt mogelijk te laten verlopen. Ons doel is om uw bezwaar zo snel mogelijk te behandelen en hierop een uitspraak te doen..

Moet ik de belasting betalen als ik bezwaar heb ingediend?

Ja, u moet het bedrag op uw aanslagbiljet altijd te betalen, zelfs als u bezwaar hebt ingediend. Het is belangrijk om de verschuldigde belasting op tijd te voldoen om eventuele vertragingen of extra kosten te voorkomen.

Indien uw bezwaar gegrond blijkt te zijn, wordt een eventueel te veel betaald bedrag aan u terugbetaald. Het betalen van de belasting op tijd voorkomt mogelijke ongemakken en zorgt ervoor dat u voldoet aan de betalingsverplichtingen.

Kan ik uitstel van betaling krijgen?

Als u bezwaar heeft ingediend en uitstel van betaling wenst voor het betwiste bedrag, kunt u dit aanvragen door een e-mail of brief te sturen naar de gemeente, gericht aan het team Belastingen. Wij adviseren u om tijdig contact met ons op te nemen om de nodige regelingen te treffen.

 

 

 

De afvalstoffenheffing bestaat uit een vast deel en een variabel deel.

De tarieven voor het vaste deel zijn per jaar:

Eénpersoonshuishouden

€ 231,08

Meerpersoonshuishouden

€ 321,52

 

De hoogte van het variabele tarief hangt af van het aantal keer dat u de restafvalbak laat legen of de ondergrondse container voor restafval gebruikt. De tarieven voor het variabele deel zijn per keer:

Een zak (maximaal 60 liter) in de ondergrondse container

€ 3,26

Het laten legen van een restafvalbak aan huis (240 liter)

€ 13,03

Het laten legen van een kleine restafvalbak aan huis (140 liter)

€ 7,60

 

Kijk voor meer informatie over de afvalstoffenheffing op de pagina over het recycle-tarief.

 

 

  • woningen: € 188,75
  • bedrijven, waar niet meer dan vijf personen werkzaam zijn: € 231,20
  • bedrijven, waar meer dan vijf, maar niet meer dan tien personen werkzaam zijn: € 462,10
  • bedrijven met meer dan tien medewerkers , waarin meer dan tien personen werkzaam zijn: € 929,65
  • verpleeginrichting, verzorgingshuis of ander tehuis waarin als regel meer dan tien personen overnachten: € 1.241,15

Percentage over de economische waarde:

  • woningen eigenaar (tarief 1): 0,0931%
  • niet-woningen eigenaar (tarief 3): 0,1886%
  • niet-woningen gebruiker (tarief 4): 0,1519%

Bent u binnen de gemeente verhuisd? 

Bij een verhuizing binnen de gemeente wijzigt uw aanslag alleen als de samenstelling van uw huishouding verandert. Wanneer er iemand achter blijft op het oude adres, krijgt deze persoon een aanslag op eigen naam voor de rest van het jaar.

Bent u naar een andere gemeente verhuisd?

U krijgt automatisch ontheffing voor de belasting voor het deel van het jaar dat u niet meer in de gemeente woont. Die ontheffing geldt vanaf de eerste maand volgend op het moment dat u zich heeft laten inschrijven bij de nieuwe gemeente. Zodra u verhuist, ontvangt u automatisch bericht.

Is de woning/pand na 1 januari verkocht dan wordt het eigenaarsgedeelte OZB meestal door de notaris verrekend met de koper.

Let op! Dit houdt niet in dat de notaris het bedrag overmaakt naar de gemeente. U blijft zelf verantwoordelijk voor de betaling van de volledige aanslag aan de gemeente.

U kunt uw taxatieverslag en aanslagbiljet online inzien via DigiD. U moet hiervoor een aanslag/beschikking hebben ontvangen op uw naam. Het taxatieverslag is namelijk alleen op te vragen door de persoon aan wie de beschikking of aanslag is gericht.

Bedrijven kunnen dit niet online, maar kunnen een mail sturen of bellen met de gemeente via 14 0228

Bent u benieuwd hoe uw waterschapsbelasting is opgebouwd?

U vindt de bedragen op de website van het Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier